مستندات و راهنمای خدمات

مستندات و راهنمای خدمات

میزبان مطمئن جلسات آنلاین شما

پرسش‌های عمومی

بطور خلاصه برای برگزاری جلسه آنلاین شخصی خودم چه کارهایی باید انجام بدهم؟

در ساده‌ترین حالت باید مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. در سامانه عضو شوید.
    از منوی سمت راست از بخش گروه‌های من با کلیک بر روی «ایجاد گروه» یک گروه با عنوان و موضوع مورد نظرتان بسازید.
  2. مخاطبین خود را با ارائه لینک عضویت در گروه که در مراحل ایجاد گروه یا در تب دعوت از دیگران گروه مربوطه بعد از ایجاد آن وجود دارد به آن گروه دعوت کنید.
  3. با توجه به بازه زمانی مورد نیاز و حداکثر تعداد کاربر همزمان‌تان در جلسه آنلاین، یک بسته مناسب از طریق دکمه «خرید بسته» در منوی سمت راست یا صفحه تعرفه‌ها تهیه کنید.
  4. زمان تشکیل جلسه را به کاربران گروه اطلاع‌رسانی کنید و در آن زمان با زدن دکمه «ورود به جلسه آنلاین» از قسمت بالای صفحه گروه جلسه‌تان را شروع کنید.

آیا می‌توانم بدون خرید بسته، فضای جلسه آنلاین و امکانات آن را تجربه کنم؟

بله، پس از ثبت نام در vBoard یک بسته هدیه خوش آمدگویی رایگان برای برگزاری اولین جلسات شما در اختیارتان قرار خواهد گرفت.
ضمن اینکه بعد از ثبت نام بطور خودکار به عضو گروهی با نام «آزمایش جلسه آنلاین» خواهید شد که از طریق دکمه ورود به جلسه آن می‌توانید بطور همیشگی فضای جلسه آنلاین و امکانات آن را تست و تمرین نمایید. (لازم به ذکر است این گروه صرفا برای آشنایی با فضای جلسه آنلاین است و استثنائا ورود هر کاربر در جلسه آنلاین آن بصورت «انفرادی» است.)

تفاوت جلسه آنلاین با گروه در چیست؟

در سامانه vBoard در هر گروه امکان برگزاری جلسه آنلاین وجود دارد. به عبارتی جلسه آنلاین بخشی از یک گروه است. یک گروه امکانات دیگری برای تعامل و اشتراک‌گذاری فایل میان اعضای آن گروه دارد. ضمن اینکه هر گروه می‌تواند تنظیمات متفاوتی از گروه دیگر شما هم در امکانات و هم در جلسات آنلاین داشته باشد که از طریق تب «مدیریت» در هر گروه قابل تنظیم است.

آیا برای حضور در جلسه آنلاین دیگران نیاز به ثبت نام در vBoard دارم؟

بله، به سادگی از طریق دکمه «عضویت» در قسمت بالا سمت چپ سایت می‌توانید در کوتاه‌ترین زمان یک حساب کاربری بسازید.

آیا تکمیل پروفایل ضروری است؟

استفاده از امکانات سامانه منوط به تکمیل کامل پروفایل نیست. اما تکمیل پروفایل برای معرفی خود در سامانه به کاربران دیگر می‌تواند مناسب باشد.

بسته جلسه آنلاین

آیا برای اینکه گروه ایجاد کنم و از کاربرانم برای عضویت دعوت کنم نیاز به خرید بسته دارم؟

خیر، شما می‌توانید بدون محدودیت گروه ایجاد کنید و کاربران و مخاطبین جلسات خودتان را در آنها سازماندهی کنید و حتی تعامل و اشتراک‌گذاری فایل و مستندات با آنها داشته باشید. تنها هر زمان که نیاز به برگزاری جلسه زنده و آنلاین داشتید با خرید یک بسته در همه گروه‌هایی که شما مدیر آن هستید امکان ورود به جلسه آنلاین را فعال کنید. عالی نیست؟! 😊

برای فعال شدن امکان جلسه آنلاین گروه چه کسی باید بسته تهیه کند؟

امکان ورود به جلسه آنلاین گروه‌ها تنها زمانی فعال می‌شود که کاربر «سازنده و مالک» آن گروه بسته جلسه آنلاین فعال داشته باشد و نیازی نیست اعضای آن گروه هم بسته فعال داشته باشند.

آیا کاربران جلسات آنلاین گروه‌های من هم برای ورود نیاز به خرید بسته دارند؟

خیر، نیازی نیست و تنها کاربر «سازنده و مالک» هر گروه لازم است بسته جلسه آنلاین فعال داشته باشد.

درصورت تمام شدن اعتبار بسته، آیا گروه‌ها و کاربران من از بین می‌روند؟

خیر، خود گروه‌ها، کاربران و تنظیمات آنها وابسته به داشتن بسته جلسه آنلاین نیستند و بسته تنها برای برای ورود به جلسه آنلاین گروه لازم است.

از کدام قسمت می‌توانم از جزئیات بسته جلسه آنلاین خودم مطلع بشوم؟

از طریق ۳ قسمت ممکن است:

  1. از منوی سمت راست و کلیک بر روی نام بسته فعلی فعال.
  2. با انتخاب نام بسته فعال در صفحه پروفایل.
  3. از منوی سمت راست و گزینه سفارشات من و پس از آن دکمه جزئیات بسته.

بسته پیشین من به اتمام رسیده و می‌خواهم بسته‌ای با ویژگی‌های دیگر بخرم. چطور انجام دهم؟

در صورت عدم تمایل به تمدید بسته پیشین و برای جایگزینی آن کافی است از قسمت جزئیات بسته از منوی سفارشات من، با انتخاب گزینه «لغو بسته» آخرین بسته تهیه شده را لغو کرده و بسته جدیدی با ویژگی‌های مدنظرتان تهیه کنید.

آیا امکان تغییر (ارتقا یا کاهش) بسته‌ای که خریداری کرده‌ام وجود دارد؟ سازوکار محاسبات آن چگونه است؟

بله، در هر زمان می‌توانید از بخش جزئیات بسته، بسته فعال خودتان را ارتقاء یا کاهش دهید و با محاسبه مابه‌التفاوت آن توسط سامانه بصورت خودکار از بسته جدید استفاده کنید.

سازوکار محاسبه آن توسط سامانه به این شکل است:
• در صورتی که بسته خود را «ارتقاء» دهید و مبلغ آن از مبلغ پرداختی بسته فعلی بیشتر شود، سامانه بطور خودکار مابه‌التفاوت قیمتی بسته جدید را تا پایان تاریخ بسته فعلی محاسبه کرده و صورتحسابی برای شما ایجاد می‌کند و پس از پرداخت آن بسته شما ارتقاء پیدا می‌کند.
• و در صورتی که بسته خود را «کاهش» دهید و مبلغ آن از مبلغ پرداختی بسته فعلی کمتر شود، سامانه بطور خودکار به میزان مبلغ مابه‌التفاوت و بستانکاری شما، به تاریخ پایان بسته جدید درخواستی شما اضافه خواهد کرد.
* لازم بذکر است در صورتی که از کد تخفیف در تهیه بسته فعلی که قصد ارتقا یا کاهش آن را دارید استفاده کرده باشید سامانه تنها میزان مبلغ پرداختی حقیقی شما را بدون در نظر گرفتن میزان تخفیف مبنای محاسبه قرار می‌دهد.

جلسه آنلاین و امکانات آن

آیا امکان ضبط جلسات آنلاین وجود دارد؟ ضبط‌ها تا چه زمانی ماندگاری دارند؟

بله، در حال حاضر امکان ضبط بصورت نامحدود! برای جلسات آنلاین وجود دارد و تا «هفت روز» پس از تاریخ پایان/انقضا بسته جلسه آنلاین شما باقی می‌مانند. اما در صورتی که همان بسته را تمدید کنید یا بسته جدیدی تهیه کنید، تاریخ ماندگاری ضبط‌های قبلی شما تابع تاریخ پایان/انقضا بسته جدید می‌شود.

آیا امکان حذف یا مخفی کردن یکی از ضبط‌ها از دید اعضای گروهم دارم؟

بله، از طریق تب «ضبط‌ها» در صفحه گروه و دکمه‌های موجود در ستون «مدیریت» که روبروی هر مورد ضبطی وجود دارد این امکان فراهم است.

آیا امکان دانلود ضبط‌ها وجود دارد؟

در حال حاضر این امکان تنها در خدمات با سرورهای اختصاصی آموزش آنلاین Bigbluebutton ارائه می‌شود.
البته در صورتی که تنها نیاز به صوت یا وبکم‌های جلسه ضبط شده خود داشته باشید می توانید در صفحه نمایش آن ضبط بر روی ناحیه مربوط به وب‌کم ها راست کلیک کرده و با گزینه Save Video as… فایل Mp4 جلسه را دانلود کنید.
در غیر اینصورت بعنوان یک راهکار می‌توانید از طریق افزونه‌های مرورگر ضبط صفحه نمایش از جمله افزونه Nimbus برای مرورگر کروم و فایرفاکس و یا نرم‌افزارهای ضبط مانند snagit و دیگر نرم‌افزارها از روی خود جلسه در حال برگزاری و یا بخش نمایش ضبط مورد نظر، ضبط کرده و فایل آن را در رایانه خود آرشیو نمایید.

آیا محدودیتی در تعداد دوربین همزمان در جلسه آنلاین داریم؟

خیر، در حال حاضر در صورت استفاده منصفانه از این امکان هیچ‌گونه محدودیتی برای تعداد دوربین کاربران تعیین نشده است.

آیا می‌توانم وضعیت جلسات درحال برگزاری خودم را رصد و بررسی کنم؟

بله، از طریق گزینه «وضعیت جلسات» در منوی سمت راست و یا تب «وضعیت جلسات» در صفحه پروفایل خودتان میتوانید وضعیت زنده جلسات در حال برگزاری خود را رصد کنید.

آیا مخاطبین من بدون حضور کاربر ارائه‌کننده می‌‌توانند وارد جلسه آنلاین گروه شوند؟

بصورت پیش‌فرض خیر، اما تنظیم این مورد کاملا در اختیار خود شماست و می‌توانید از تب «مدیریت» در گروه و بخش «تنظیمات» با غیر فعال کردن این شرط، امکان آغاز جلسه آنلاین آن گروه توسط اعضای آن را نیز مهیا کنید.

آیا می‌توانم ورود کاربران به جلسه را مشروط به تائید کاربر ارائه‌دهنده کنم؟

بله، بصورت موقت یا همیشگی ممکن است.

  • بصورت موقت: در فضای جلسه آنلاین از طریق بخش «مدیریت کاربران» و سپس گزینه «سیاست پذیرش ورود کاربران».
  • بصورت همیشگی: در صفحه گروه، از طریق تب «مدیریت» سپس بخش «تنظیمات».

آیا می‌توانم فرد دیگری را بعنوان مدیر/ارائه‌کننده برای جلسه آنلاین گروه خودم مشخص کنم؟

بله، بصورت موقت یا همیشگی ممکن است.
بصورت موقت: کافی است در فضای جلسه آنلاین از طریق لیست کاربران روی نام فرد کلیک کنید و او را تبدیل به مدیر/ارائه‌کننده جلسه کنید.


بصورت همیشگی: باید در صفحه گروه خود از طریق تب «مدیریت» سپس بخش «اعضاء» کاربر مورد نظرتان که قبلا در گروه عضو شده را به نقش «ارائه‌کننده» ارتقاء دهید تا از این پس بصورت پیش‌فرض بعنوان مدیر/ارائه‌کننده در جلسه آنلاین وارد شود.

آیا می‌توانم با چند دستگاه وارد جلسه آنلاین شوم؟

بله، با هر حساب کاربری می توانید با دستگاه‌های متعددی اعم از تلفن همراه هوشمند، رایانه و… وارد جلسه شوید. توجه داشته باشید هر دستگاه بعنوان یک کاربر مجزا شناخته می‌شود.

آیا منبعی برای آموزش امکانات فضای جلسه آنلاین Bigbluebutton دارید؟

آیا می‌توانم برای جلسه آنلاینم سقفی برای «مدت زمان» یا «تعداد کاربر» تعیین کنم؟

بله، از تب «مدیریت» در صفحه گروه و بخش «تنظیمات» این امکان فراهم است.

گروه‌ها و امکانات آن

مخاطبین من چگونه می‌توانند در گروه‌هایم عضو شوند؟

  • اگر مخاطب شما از قبل در vBoard حساب کاربری دارد از یکی از ۳ روش زیر اقدام کنید:
    – لینک عضویت مستقیم گروه که در تب «دعوت از دیگران» داخل همان گروه وجود دارد را برای ایشان ارسال کنید تا عضو شود.
    از طریق همان بخش «دعوت از دیگران» در گروه با جستجوی نام او برای او دعوتنامه ارسال کنید تا پس از پذیرش عضو گروه شود.
    نام گروه خودتان را به او اعلام کنید تا از طریق بخش جستجوی سامانه آن را بیابد و از داخل آن در صورتی که نوع گروه شما «خصوصی» باشد، برای عضویت به شما درخواست دهد و پس از تایید شما عضو گروه شود. اگر نوع گروه «عمومی» باشد هر کاربری بدون نیاز به تایید شما می‌تواند عضو گروه شود.
  • اگر مخاطب شما هنوز در vBoard حساب کاربری ندارد:
    – لینک عضویت مستقیم گروه که در تب «دعوت از دیگران» داخل همان گروه وجود دارد را برای ایشان ارسال کنید تا عضو شود.

آیا محدودیتی برای تعداد کاربر عضو شده هر گروه وجود دارد؟

خیر، هیچ محدودیتی در تعداد اعضای گروه وجود ندارد اما صرفا به میزان سقف کاربر همزمان بسته جلسه آنلاین تهیه شده شما، امکان ورود اعضای آن گروه به جلسه آنلاین وجود دارد.

آیا محدودیتی برای بارگزاری تعداد فایل‌ها در گروه‌ها وجود دارد؟

خیر، محدودیتی برای تعداد فایل‌ها و مستندات بارگزاری شده در گروه‌ها وجود ندارد.

آیا می‌توانم تنها به کاربران ارائه‌دهنده در گروهم امکان ارسال پیام یا فایل در تابلوی گروه را بدهم؟

بله، از تب «مدیریت» در صفحه گروه و بخش «تنظیمات» این امکان فراهم است.

گروه خصوصی، عمومی و پنهان چه تفاوتی باهم دارند؟

در گروه «عمومی»:

  • تمامی کاربران عضو شده در سامانه امکان عضویت در این گروه را بدون اخذ تاییده از شما دارند.
  • این گروه در لیست گروه‌ها و در نتیجه‌ی جستجوها نمایش داده خواهد شد.
  • محتوای گروه و فعالیت‌های آن برای همه اعضای سامانه قابل مشاهده است.

در گروه «خصوصی»:

  • تنها افرادی که درخواست عضویت بدهند، با تایید مدیر گروه، امکان عضویت در گروه را خواهند داشت.
  • این گروه در لیست گروه‌ها و در نتیجه‌ی جستجوها نمایش داده خواهد شد.
  • محتوای گروه و فعالیت‌های آن تنها برای اعضای آن گروه قابل مشاهده است.

در گروه «مخفی»:

  • افراد تنها با لینک عضویت مستقیم و یا دعوت‌نامه می‌توانند در این نوع گروه عضو شوند.
  • این گروه در لیست گروه‌ها و در نتیجه‌ی جستجوها نمایش داده نخواهد شد.
  • محتوای گروه و فعالیت‌های آن تنها برای اعضای آن قابل مشاهده است.

از کجا نوع عضویت خود در گروه‌ها را متوجه شوم؟

  • اگر در لیست گروه‌ها هستید از طریق متن نوشته شده در کنار نمایه گروه:
  • و اگر داخل صفحه گروه هستید از بخش بالایی گروه در کنار دکمه ورود به جلسه آنلاین:

چگونه می‌توانم تصویر نمایه و کاور گروهم را تغییر دهم؟

در هنگام ایجاد گروه در مراحل آن و پس از آن از طریق تب «مدیریت» این امکان فراهم است.

آیا می‌توانم یک پیام مشترک را به همه اعضای گروهم ارسال کنم؟

بله، در صفحه هر گروه و از طریق تب «ارسال پیام» می‌توانید هم بصورت گروهی برای همه و هم بصورت خصوصی و انفرادی به اعضای گروه خود پیام ارسال کنید.

آیا امکان تغییر لینک عضویت گروه ها وجود دارد؟

بله، در صفحه هر گروه از تب «دعوت از دیگران» و انتخاب گزینه «نوسازی لینک عضویت» می‌توانید لینک قبلی را منقضی و با لینک جدیدی جایگزین نمایید.

چگونه می‌توانم گروهم را حذف کنم؟

از تب «مدیریت» در صفحه گروه و بخش «حذف» این امکان فراهم است. توجه داشته باشید که با حذف یک گروه، تمامی ضبط‌های جلسات آنلاین آن گروه نیز حذف خواهند شد.